De första tre kapitlen i Bryan Alexanders bok The new digital storytelling; creating
narratives with new media som handlar om vad berättande är, hur viktigt det
är för oss människor och hur berättandet utvecklats digitalt gav många tankar
om mitt yrkesutövande. Både sådant som stärkte mig i min pedagogiska
uppfattning och sådan som var nytt och tankeväckande.
Det jag ser när jag läser igenom mina tidigare
inlägg om kapitlen är att jag återkommer till ordets betydelse. Att ordets makt
– mitt i vårt digitala och mediala samhälle – fortfarande är stor. Att text ger
stimulans där vårt medvetande skapar sina egna bilder och sin egen tolkning av
berättelsen. Det blev väldigt tydligt för mig själv även när jag gjorde
uppgiften om att skapa en ljudberättelse; jag ville verkligen lägga ord till
ljudfilen och det var en stor utmaning att bara arbeta med ljud. En utmaning på
ett positivt sätt, för jag upptäckte att det så att säga gick åt andra hållet –
ljudet gav stimulans där medvetandet skapade sina egna ord och sin egen
tolkning av berättelsen. Det är något jag kommer att använda i min
språkundervisning framöver. Att ord skapar mentala bilder är något vi alla
framhåller för att få barn och unga att läsa böcker, att bilder skapar ord
används som textskapande övning i skolan men att ljud, ljud som inte är musik,
ger så tydliga bilder och ord gav mersmak.
Berättande och berättelser i sig ligger ju i sig
klart och paketerat i undervisningsämnet svenska och där blev det många
igenkännande nickar men också några behövliga förtydliganden och definitioner
som är bra att kunna luta sig tillbaka på. Som att berättelsen har en tydlig central
utmaning (vi har en förkärlek i skolan för att kalla det konflikt), att
karaktärerna förändras över tid och att problemet får ett avslut. Utvecklingen
i skolan brukar lägga fokus på att gå från den lyckliga sagoslutslösningen till
öppna slut som inte är slut alls men fortfarande avslut.
I bedömningssyfte är det också bra att framöver för eleverna kunna använda den femdelade definition för digitala berättelser som skapats av California State University: Berättelsen ska innehålla en lockande skildring av historien, tillhandahålla en meningsfull kontext för förståelse, använda bilder för att fånga och/eller vidga beskrivna känslor, använda sig av musik och andra ljudeffekter för att förstärka idéer och bjuda in till tankvärd publikreflektion. Jag har många definitioner och innehållsförteckningar för skrivna texter i olika genrer, mer eller mindre snyggt grafiskt utformade och en uppfattning om vad som ska ingå i en visuell presentation (skolans beteckning på digitalt berättande) men den här punktlistan kändes tydlig och jag trycker härmed på dela-knappen.
I bedömningssyfte är det också bra att framöver för eleverna kunna använda den femdelade definition för digitala berättelser som skapats av California State University: Berättelsen ska innehålla en lockande skildring av historien, tillhandahålla en meningsfull kontext för förståelse, använda bilder för att fånga och/eller vidga beskrivna känslor, använda sig av musik och andra ljudeffekter för att förstärka idéer och bjuda in till tankvärd publikreflektion. Jag har många definitioner och innehållsförteckningar för skrivna texter i olika genrer, mer eller mindre snyggt grafiskt utformade och en uppfattning om vad som ska ingå i en visuell presentation (skolans beteckning på digitalt berättande) men den här punktlistan kändes tydlig och jag trycker härmed på dela-knappen.
Att allt berättande handlar om mening var
genomgående i det här avsnittet av boken och det korrelerar väl med målen i
svenska, precis som wikipedia-definitionen att digitalt berättande är
användandet av digitala verktyg för att låta vanliga människor berätta om sina
egna livsupplevelser. Det handlar ju om att lyfta egna tankar och åsikter och
låta den egna rösten höras i produktionerna, för det skapar intresse och
engagemang.
I Lgr11 formuleras digitalt berättande enligt nedan
(ett av svenskans mål för E i åk 9, sid 231):
Eleven
kan skriva olika slags texter med viss språklig variation, enkel textbindning
samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och
strukturer. De berättande texter eleven skriver innehåller enkla gestaltande
beskrivningar och berättargrepp samt dramaturgi med enkel uppbyggnad.
Eleven kan söka, välja ut och sammanställa information från ett avgränsat urval
av källor och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang om
informationens och källornas trovärdighet och relevans. Sammanställningarna
innehåller enkla beskrivningar och förklaringar, enkelt ämnesrelaterat
språk samt i huvudsak fungerande struktur, citat och källhänvisningar.
Genom att kombinera olika texttyper, estetiska uttryck och medier så att de
olika delarna samspelar på ett i huvudsak fungerande sätt kan eleven
förstärka och levandegöra sina texters budskap. Dessutom kan eleven ge enkla
omdömen om texters innehåll och uppbyggnad och utifrån respons bearbeta
texter mot ökad tydlighet, kvalitet och uttrycksfullhet på ett i huvudsak fungerande
sätt.
När det gäller just responsdelen är det uppenbart
det som Alexander säger om publikens betydelse (sid ), för elevernas produktioner förbättras
avsevärt när texterna har en mer offentlig mottagare än bara läraren; till
exempel som blogginlägg, insändare till lokaltidningar eller dokument delade
med hela klassen. Den formativa bedömningen ökar också då det är lättare för
mig att kommentera elevernas arbete kontinuerligt och se deras progression över
tid.
I detta avsnitt avhandlas också den mängd av nya
plattformar som vuxit fram, många av dem med social struktur och där hittar jag
osökt kopplingen till ett studiematerial i svenska[1]
där författaren säger: Idag blir det allt
vanligare att vi både är producenter och konsumenter på samma gång, alltså prosumenter. Både proffs och amatörer producerar –
också du och jag – och vi gör det ofta på en gemensam arena som inte är en köp-
och säljmarknad.
För prosumenter är just vad vi är idag och där bidrar de nya plattformarna till ta del av andras produktioner, omforma andras idéer eller skapa sina egna. Det är för övrigt ett mycket bra undervisningsmaterial som jag varmt rekommenderar.
För prosumenter är just vad vi är idag och där bidrar de nya plattformarna till ta del av andras produktioner, omforma andras idéer eller skapa sina egna. Det är för övrigt ett mycket bra undervisningsmaterial som jag varmt rekommenderar.
I plattformsbegreppet ingår också den uppsjö av spel
som finns idag och åsikterna i skolans värld går ganska tydligt isär när det
gäller att använda spel eller inte i undervisningen. Jag tycker att det är
viktigt att skapa en relation och gemensam plattform med sina elever. Kanske
inte måsta spela allsköns spel som jag gör men ha förståelse för och insikt i
den virtuella värld de befinner sig i. Men viktigast av allt är att ha ett
tydligt uttalat mål i sikte; inte köra Minecraft på lektionerna bara för att
man har hört att det används i utbildningssyfte och för att eleverna gillar det utan för att man ser en
pedagogisk vinst i det som korrelerar med läroplansmålen. I det här
sammanhanget tycker jag att Jonas Linderoth och Carl Heath har mycket tankvärt
att säga om spel i skolan i artikeln Datorspel
ger bara en illusion av lärande. Man kan som sagt ha
många åsikter om datorspel, bloggportaler och sociala plattformar – som till
exempel min övertygelse om att Second Life nog är den sämsta ursäkt för
”undervisning” man någonsin hittat på, men oavsett inställning så måste man som
lärare ta till sig det faktum att detta digitala berättande existerar i
elevernas vardag och vi måste förhålla oss till det. Inte minst den
tidsförskjutning som finns idag; jag fick vänta till klockan tre på julafton
för att se Kalle Anka, eleverna idag kan följa sina favoritserier närhelst de
vill. Jag fick gå till biblioteket och slå upp fakta i ett uppslagsverk,
eleverna idag har hela världens kunskap i byxfickan. Vad gör det med
lektionsplaneringen i skolan? Däremot är jag ingen anhängare av den pedagogiska
strömning som hävdade att dagens barn tillhör den lustfyllda generationen och
vi därför måste anpassa undervisningen efter elevernas uppfattning om kul. Men
de som motsatte sig detta, jag inberäknad, hävdade faktiskt inte – precis som i
Mikael
Anderssons inlägg – att skolan måste få vara lite tråkig,
utan att målet och syftet måste vara tydligt. Och det går åt bägge håll; finns
det ett bra digitalt sätt att öva Sveriges landskap på så kanske det är att
föredra framför blindkartor på papper, inlärning av franska verb ska kanske
inte vara i form av att skapa en avatar i Second Life. Och att det viktigaste
verktyget i klassrummet är läraren och hans eller hennes (jag kommer aldrig,
aldrig, aldrig att använda hen) förmåga att förvandla information till kunskap
och lärande. Läraren som ser till att de listade spelen i den här väldigt
anonyma kurskamratsbloggen
används för objektivt lärande och inte i något annat syfte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Tack för att du tog dig tid att kommentera mitt inlägg, feed-back betyder mycket.
/Heléne